DUSUN TOBILUNG






                                          Perkahwinan aunty saya(yg tengah)


                                                  Sumandak Tobilung

                                                     Taganak Tobilung






TARIAN DUSUN TOBILUNG
Sumber : Tobilung Fc
 
Tarian Mongigol ini adalah salah satu tarian Suku Kaum Tobilung yang kebanyakannya menatap dibeberapa buah Daerah sekitar Sabah diantaranya di Daerah Kota Marudu dan Daerah Kota Belud.

Tarian ini kebiasaanya dipersembahkan pada waktu-waktu yang tertentu sahaja seperti waktu menyambut Pengantin Lelaki dan perempuan dan pada hari/waktu mengadakan pesta-pesta keramaian untuk memeriahkan suasana pesta.

Tarian Mongigol dalam bahasa Suku Kaum Tobilung bererti "Tarian Helang" kerana tarian ini adalah lahir atau tercipta daripada ilham Seekor Burung Helang.

Kononnya, pada suatu waktu yang cerah dan terang, sedang si Gadis Tobilung duduk beristirehat serta menikmati keindahan alam semesta di serambi pondok keluarganya, tiba-tiba dia terpandang Seekor Burung Helang sedang melayang-layang dan kadangkala berhenti lalu mengepak-ngepakkan sayapnya untuk mencari mangsanya.

Dalam ketika itu Burung Helang tersebut kelihatan bagaikan sedang mempersembahkan sebuah tarian. Maka, Gadis yang telah menonton kelibat Burung Helang berkenaan telah mendapat ilham untuk mencipta sebuah tarian.

Tarian yang diciptanya itu mendapat sambutan yang baik dikalangan masyarakat Tobilung pada ketika itu. Tarian ini kemudiannya dinamakan sebagai "Tarian Mongigol" dan telah menjadi tarian yang membanggakan suku kaum Tobilung sehingga ke hari ini.


PERALATAN TARIAN SUKU KAUM TOBILUNG


1. ALAT-ALAT MUZIK

- 1 Set Kulintangan (8 Buah)
- 2 Buah Tinukul
- 2 Buah Gong

2. PAKAIAN LELAKI

- Pakaian Baju dan Seluar tradisi suku kaum Tobilung yang berwarna hitam
- Memakai Sigar dan Tiga podong
- Memakai selindang untuk menyerupai/melambangkan sayap Burung Helang.
- Di Pinggang diikat dengan kain berwarna Biru,Kuning dan Merah yang dipanggil "SINABALA"

3. PAKAIAN PENARI/PENGIRING WANITA

- Pakaian Tradisi suku kaum Tobilung deng lengkap yang berwarna hitam
- Baju dipanggil "SINURANGGA"
- Sarung dipanggil "SINULATAN" dan sesuatu alat yang disarungkan dibahagian pinggang  
  dipanggil sebagai "BINOLIT/RINDAWOG"
- Memakai tudung kepala dipanggil "SUNDUK"
- Memakai kalung yang dipanggil "KARO"
- Sesuatu alat yang dipanggil "SINOYDAN" sebagai pengiring muzik.
- "SANDAI" digunakan ketika menari.


ADAT ISTIADAT PERKHAWINAN TOBILUNG


Pergaulan

Pada zaman silam, pergaulan yang bebas antara lelaki dan perempuan yang belum berkahwin adalah dilarang keras. Sesiapa yang didapati melanggar peraturan ini akan dikenakan denda adat atau ‘sogit’. Jika berkesempatan bertemu di majlis-majlis keramaian, para muda-mudi akan menjaga tatatertib masing-masing. Anak-anak gadis akan menyembunyikan diri di dalam bilik sekiranya ada pemuda datang berkunjung ke rumahnya. Ini adalah untuk mengelakkan dari dipandang serong oleh jiran-jiran tetangga. Dalam pemilihan jodoh pula, ibubapalah yang bertanggungjawab untuk menentukan jodoh dan teman hidup bagi anak-anaknya. Pada kebiasaannya anak-anak muda akan dinilai dari segi kerajinan, kemahiran berburu dan budi pekertinya disamping ketampanan rupa parasnya. Manakala bagi anak-anak gadis pula, orang-orang tua menilainya dari segi kerajinan, kemahiran membuat kerja-kerja rumah seperti menumbuk padi, menjaga anak kecil dan memasak, budi pekertinya dan rupa paras yang cantik juga diambil kira sebelum dipinang untuk dijadikan isteri dan menantu. Pada masa itu, adalah sangat memalukan bagi ibubapa jika tapak tangan anak gadisnya halus kerana ini menandakan anak mereka seorang yang pemalas. Gadis seperti ini jodohnya agak lambat pada masa itu kerana yang menjadi rebutan ialah si gadis ‘sumandak’ yang tapak tangannya kasar dan berkematu ‘kilampanit’ kerana menandakan ia seorang yang amat rajin dalam kerja-kerja rumah. Namun begitu, segalanya sudah berubah mengikut peredaran masa dan modenesasi zaman. Seperti kaum-kaum yang lain, kaum Tobilung juga mengalami banyak perubahan sosial hidup dan budaya. Dizaman kemajuan dan era laf baru ini ibubapa lebih bersikap terbuka dalam segala hal kepada anak-anak. Mereka sudah memahami erti pergaulan dan yang lebih penting mereka sudah memberi keizinan kepada anak-anak perempuan untuk bersaing dengan lelaki dalam segala bidang. Tidak hairanlah jika pada masa ini ramai anak-anak perempuan yang berjaya mendapat pendidikan yang tinggi dan menjawat jawatan yang baik dalam kerajaan ataupun swasta. Malah dalam pemilihan teman hidup sekali pun, tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa ibubapa hari ini telah menyerahkan sepenuhnya kepada anak-anak untuk menentukan jodoh dan teman hidup masing-masing.

Perkahwinan

Perkahwinan adalah ikatan di antara lelaki dan perempuan sebagai suami-isteri yang sah mengikut adat. Berikut adalah penerangan tentang adat istiadat perkahwinan dalam suku kaum Tobilung.

Merisik

Sebelum seorang lelaki yang ingin mengahwini seorang perempuan terlebih dahlulu membuat risikan. Merisik bererti ingin mengetahui kedudukan si perempuan yang ingin dikahwini itu sama ada masih bujang atau disebaliknya. Disamping itu untuk mengenali budi pekerti seseorang perempuan yang bakal dijadikan sebagai teman hidup.

Kaedah Merisik

Apabila membuat risikan, pihak lelaki terlebih dahulu melantik seorang perisik yang digelar ‘bantaran’ untuk menjalankan tanggungjawab merisik seterusnya menjadi perantaraan antara pihak lelaki dan pihak perempuan. Bantaran mestilah seorang yang mahir dalam adat istiadat, jujur dan ikhlas. Tugas bantaran ialah bermula semasa merisik seterusnya penghantaran ‘sinsing’, perantaraan menentukan tarikh upacara pertunangan, perantaraan semasa bicara adat (mirayat) berian ‘nopung’ dan sehinggalah selesai upacara perkahwinan. Bantaran adalah sebagai perhubungan dan penyampai maklumat di antara pihak lelaki dan pihak perempuan yang mahu berkahwin.

Kaedah Meninsing / Menunang
Selepas merisik dan mengetahui bahawa si perempuan yang dirisik masih bujang maka bantaran bagi pihak lelaki akan menghantar sebentuk sinsing kepada keluarga pihak perempuan sama ada menerima pinangan lelaki atau tidak. Sinsing yang dihantar itu akan dikembalikan oleh keluarga perempuan melalui bantaran dengan kadar yang segera. Jika pihak perempuan menerima pinangan maka keluarga perempuan akan berpesan kepada bantaran agar pihak lelaki datang meminang pada masa yang ditetapkan seterusnya upacara pertunangan dijalankan serta mengatur bicara adat berian dan menetapkan tarikh perkahwinan.

Majlis Pertunangan
1) Upacara pertunangan
2) Bicara mengatur berian ‘nopung’
3) Menetapkan majlis perkahwinan
4) Menjatuhkan adat lapik ( taklik ) pertunangan oleh Ketua Kampung
5) Jamuan makan dan minum
6) Majlis akan dihadiri oleh keluarga pihak lelaki dan perempuan serta saudara mara.

Hantaran Menunang
1) Cincin emas
2) Kain pakaian
3) Wang dan sebagainya

Berian ‘Nopung’

Pada kebiasaannya selepas sahaja upacara pertunangan dijalankan maka kedua-dua pihak iaitu pihak lelaki dan pihak perempuan akan berpakat untuk mengatur berian ‘nopung’ yang akan dikendalikan oleh Ketua Kampung pihak perempuan. Di peringkat inilah bantaran yang dipilih memainkan peranan besar dan rumit kerana akan menjadi penghubung dan penyampai maklumat kepada pihak lelaki dan pihak perempuan berhubung dengan persetujuan tentang bayaran berian ‘nopung’ yang diminta dan ditetapkan oleh pihak perempuan.

1) Panding bertutup kumanis
2) Sabpa bertutup gong
3) Sabpa bertutup gong
4) Luping besar ( tajau ) bertutup tinukul
5) Kerbau 1 ekor
6) Tinukul ( Sinawing )
7) Rampanau ( tajau keci mempunyai telinga ) sebagai niodop

Di zaman dahulu semua berian ‘nopung’ yang digunakan sebagai hantaran perkahwinan dalam masyarakat Tobilung adalah dalam bentuk ‘dapu’ atau harta seperti gong dan tempayan. Walau bagaimana pun dizaman moden ini semua bentuk hantaran itu boleh ditukar dalam bentuk wang yang senilai dengannya.

Majlis Perkahwinan

1) Perarakan kedatangan pihak pengantin lelaki ke rumah pengantin perempuan diiringi dengan paluan gong ‘pongigalan’ dan tarian ‘mongigol’ sebagai tanda sambutan kedatangan pengantin lelaki dan rombongan. Pengantin lelaki akan diapit oleh dua orang pemuda yang dipanggil ‘magat’.

2) Upacara momulu sigar / monurud tokobuk pengantin lelaki.

3) Upacara miilang.

4) Upacara lapik perkahwinan (taklik) oleh Ketua Kampung sebagai tanda perkahwinan yang sah mengikut adat istiadat suku kaum Tobilung.

5) Jamuan makan dan minum.
6) Dihadiri oleh keluarga pihak lelaki dan pihak perempuan, sanak saudara dan orang ramai.

Pakaian Pengantin Lelaki

1) Seluar panjang hitam
2) Baju sinupakan
3) Tanjak ‘sigar’
4) Selindang ‘musala’
5) Tali pinggang ‘sinabala’
6) Pedang ‘keris’

Pakaian Pengantin Perempuan
1) Sarung ‘tapi linongkitan’
2) Baju ‘sinurangga linongkitan’
3) Tudung ‘sunduk linongkitan dan mempunyai giring’
4) Selindang ‘sinabala’
5) Karo
6) Binolit
7) Lungkaki

SINOPSIS PERCERAIAN DALAM ADAT ISTIADAT
SUKU KAUM TOBILUNG

Perceraian adalah proses perpisahan antara suami isteri mengikut adat. Adat istiadat suku kaum Tobilung adalah melarang perceraian suami isteri tanpa sebab-sebab yang munasabah. Walau bagaimana pun perceraian tidak dapat dielakkan bagi menyelesaikan kes suami isteri yang menemui jalan buntu untuk berdamai atau berbaik daripada suatu sengketa, pergaduhan dan tidak ada persefahaman antara suami isteri. Perceraian kerapkali berlaku bukan sahaja kepada mereka yang masih muda, malahan kepada mereka yang sudah lanjut usia. Dalam hal ini, hukum adat ada peruntukan adat dalam perkara berikut.

Proses Perceraian Berlaku Apabila;

1) Perbuatan curang
2) Tidak hormat menghormati
3) Kuat bergaduh
4) Kuat minum arak dan malas bekerja
5) Suami kahwin lagi ( poligami )
6) Kuat cemburu buta
7) Suami meninggalkan isteri atau sebaliknya
8) Tidak ada kerukunan rumahtangga dan tiada tanggungjawab sebagai suami-isteri

Peruntukan Adat

A. Pihak Lelaki

Jika lelaki menceraikan isterinya tanpa sebab yang munasabah selain daripada belanja anak, haruslah menjelaskan semua berian jika belum dilunaskan dan akan dikenakan membayar adat cerai 1 ekor kerbau sumandak kepada isteri yang dicerai.

B. Pihak Perempuan

Jika si isteri menceraikan suaminya tanpa sebab yang munasabah maka akan dekenakan membayar adat cerai 1 ekor kerbau indung kepada suami yang dicerai.

3 Proses Perceraian:

a) Kes suami isteri dibicarakan
b) Keputusan / Hukuman
c) Sijil / Surat Cerai dikeluarkan oleh Mahkamah Anak Negeri.

4. Pembahagian Harta Apabila Bercerai
Ada dua jenis harta yang berkaitan dengan harta perkahwinan.
i) Harta sendiri baik suami mahupun isteri yang dibawa dari keluarga masing-masing dalam rumahtangga suami isteri.

ii) Harta sepencarian yang diperolehi bersama semasa suami isteri.

Perbedaan kedua jenis harta perkahwinan ini adalah penting untuk pembahagian harta benda jika berlaku perceraian antara suami isteri. Lazimnya jika berlaku perceraian maka harta perkahwinan mestilah dibahagikan mengikut kaedah berikut.

i) Harta sendiri baik suami atau isteri hendaklah dipegang atau diambil masing-masing.

ii) Harta yang diperolehi melalui pencarian bersama hendaklah dibahagi dua.

5. Kedudukan Anak Apabila Bercerai

i) Anak yang masih dibawah umur atau masih menyusu mestilah di bawah jagaan ibu.

ii) Anak yang berumur 16 tahun ke atas diberi pilihan sama ada mengikut bapa atau ibu. Keputusan di tangan anak.

6. Perbelanjaan Anak Apabila Bercerai

Mengenai dengan perbelanjaan anak-anak apabila berlaku perceraian sama ada melalui muafakat atau tidak maka si bapa adalah dipertanggungjawabkan untuk memberi belanja bulanan mengikut persetujuan atau pertimbangan ketua adat tetapi tidak kurang RM 10.00 sebulan.

Sumber: tobilung.blogspot.com



SINOPSIS MODSUUT TOBILUNG
Sumber : Tobilung Fc

PENGENALAN

“MODSUUT” yang dikenali sebagai Magavau oleh kebanyakan Suku Kaum di Negeri Sabah, merupakan salah satu warisan budaya sejak Nenek Moyang lagi dalam masyarakat Suku Kaum Tobilng. MODSUUT mest wajib diadakan sebaik-baik sahaja selesai menuai padi (Mongomot).

TUJUAN

Pada zaman dahulu MODSUUT adalah wajib atau mesti diadakan setelah selesai menuai padi, ini bertujuan untuk memangil Semangat Padi yang diberi nama Bambarayon supaya berkumpul dan seterusnya memberi mereka makanan dan minuman serta bersukaria merayakan Hari Bambarayon (MODSUUT). Modsuut juga bertujuan untuk memuja Bambarayon yang telah membuatkan padi subur dan mendatangkan hasil yang banyak pada masa mengatam atau menuai padi.
Selain daripada memuja Bambarayon, Modsuut juga bertujuan untuk memanggil dan memuja serta memberi makanan kepada makhluk halus yang dikenali sebagai “SOLOB” (Penunggu Ladang) kerana telah sudi membantu menjaga lading tersebut selama setahun, supaya padi tersebut sentiasa subur dan tidak dimakan oleh binatang seperti tikus, burung pipit dan sebagainya. Menurut kepercayaan Suku Kaum Tobilung, Solob juga telah memberikan kesihatan dan ketenteraman kepada tuan punya ladang.

ALAT-ALAT YANG DIPERLUKAN DALAM MODSUUT.

1. Suronggoh (Bunga Keambong)
2. Komburongoh
3. Sumbiling
4. Nyiru 1 buah (Ralibu)
5. Beras 1 cupak
6. Telur ayam kampong 1 biji
7. Padi 5 rumpun
8. Haliah 1 inci
9. Sinompuru 7 tangkai
10. Tampayan Kecil (Rampanau) 1 buah
11. Nongkob
12. Torutip
13. Sinakapur (sirih dihiris 7 dan pinang 7 ulas)
14. Sebilah parang panjang
15. Tonduk 7 batang kayu diikat panjang 3 kaki

BILANGAN AHLI MODSUUT

Bilangan ahli Modsuut tidaklah ditetapkan pada zaman dahulu tetapi pada masa ini kebiasaan bilangan ahli Modsuut ialah seramai 20 orang iaitu 15 wanita dan 5 lelaki.

PAKAIAN WANITA

Baju hitam yang direka khas untuk Modsuut dan acara bobolian yang diberi nama dalam bahasa Tobilung Naraman, Kain Sarung (Tapi) yang berwarna hitam diberi nama Sinulatan. Lungkakai (Gelang Kaki), Saring (Gelang tangan), Karo (Kalung dileher) yang diperbuat daripada manic dan berbagai jenis kokoron (Sejenis jimat), Tajung (Selindang) dan Tudung kepala yang dipanggil Sunduk.

PAKAIAN LELAKI

Baju hitam yang diberi nama Sinupakan, seluar hitam dipanggil Nampiran, ikat kepala dipanggil Sigar dan Sandai untuk penikat pinggang.



                                                                MODSUUT TOBILUNG