Wednesday, September 15, 2010

Shallom buat teman-teman yang sedang membaca ruagan blog saya ini. Diharapkan kalian sihat hendaknya ya...

Ruangan blog saya yang seterusnya ini pula saya tujukan khas untuk orang Sabah, juga saya tujukan untuk teman-teman yang bukan dikalangan Sabahan dimana kalian yang punya keinginan untuk mengenali sedikit sebanyak mengenai Sabah. Saya hanya memaparkan sedikit maklumat mengenai Sabah dari segi tempat, tarian , sejarah dan jenis-jenis suku kaum Sabah serta beberapa lagu popular Sabah khasnya suku kaum saya iaitu Dusun. May be saya akan sertakan beberapa lagu suku kaum Murut yang menjadi kegemaran saya..sebab saya minat bahasa Murut...hehe. Kalau kalian rasa ada sebarang pertanyaan atau ingin memberi komen mengenai blog saya ini..jangan segan silu untuk tinggalkan pesanan anda diruang comment (^^ , )

Sebelum itu, saya ingin memperkenalkan diri saya..saya anak dari suku kaum Dusun Tobilung, tapi yang sedihnya..saya tidak berapa fasih bercakap bahasa Tobilung, saya hanya boleh memahami. Walaubagaimanapun, saya sebagai anak suku kaum Dusun..saya akan cuba untuk mempelajarinya secara perlahan-lahan. Pesanan saya kepada teman-teman yang sudah fasih bercakap dalam bahasa Dusun, jangan la mematahkan semangat mereka yang tidak berapa fasih bercakap Dusun dengan cara mengutuk. Sebaliknya bagi la teguran yang dapat menaikan semangat mereka untuk mempelajari bahasa Dusun dengan lebih dalam lagi.

Kita hendaklah saling hormat menghormati diantara satu sama lain, tidak kira kaum dan jangan ada permusuhan diantara kaum.



5 comments:

  1. sya suka blog ini..tahniah buat saudari krna blog ini memudahkn remaja study somethg konvensional ttpi scara online shja..

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Hello..buli tulung ka cari sapa penyanyi n tajuk ni lagu... lirik ja sy tau..hehe...tulung dulu gia...

    Verse 1:
    Koupusan ku
    Iziau noh daa
    Ginovoon ku
    Do sogigisom

    Aiso noh daa
    Suvai tuhun
    Ih ginovoon ku
    Nga iziau no sosonguhun

    Verse 2:
    Koupusan ku
    Upus ku diti
    Kumaa diau
    Au ountaban

    Dodizon ku iziau
    Sosonguhun
    Ih pointopot
    Id suang diti ginavo ku

    Cho:
    Om id kahansanan ku diau
    Selajul no daa piginavaan toh
    Sundung ogumu kobohingkangan
    Insan tadau kopiiso
    Zito daa...

    Minta tuluung sgt sapa penyanyi n tajuk lagu ni...fav sy n 1st lgu kadazan time budak lg...hehehe peace out

    ReplyDelete
  4. Shallom dn tahniah kerana menghuraikan serta mengongsikan perihal sejarah Kota Marudu. I like it kopio ^^

    ReplyDelete
  5. Kirim salam ni mandak. Bole berkenalan ka. 😘😘😘

    ReplyDelete